-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4011 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

چرا اينقدر گدا كنار خيابان و كوچه ها است؟



اما اصولاً فقر و ناداري ما علل و عوامل متعدد و مختلفي دارد، كه يكي از عوامل مهم آن وجود شكاف طبقاتي در جامعه است. وقتي زمينه و شرايط جامعه به گونه اي باشد كه عدّه اي اندك با لطايف الحيل، به ثروتهاي كلان و محيرالعقولي دست يابند، و ره صد ساله را يك شبه بپيمايند، عدّه اي ديگر نيز دچار فقر و ناداري خواهند شد، چه آنها كه ثروتمند شده اند، حق ديگران را خوردهاند؛ و گرنه در شرايط طبيعي و در شرايطي كه افراد به حقوق انساني و شرعي واجتماعي خود پاي بند باشند و به آن عمل كنند، و حقوق ديگران و بيت المال را پرداخت كنند، و به دروغ و تزوير و نيرنگ و دزدي و احتكار و قاچاق و گران فروشي متوسل نشوند، هرگز شكاف و تضاد طبقاتي پيدا نخواهد شد. اگر احكام نوراني اسلام در بُعد مسايل اقتصادي و اجتماعي عمل بشود، دچار چنين پديده و معضل زشتي كه شما اشاره كرده اي، نخواهيم شد.

اما از منشأ و علّت پيدايش آن كه بگذريم، متأسفانه در جامعه ما عامل ديگري نيز براي وجود اين پديده مشاهده مي شود و آن گدا صفتي برخي افراد و دلسوزي نابجاي بعضي مردم است. عدّه اي متأسفانه گدايي راشغل خودشان قرار داده اند و از اين راه به كنز و جمع آوري ثروت پرداخته اند، و گرنه كميتة امداد امام خميني( و مؤسسات خيريه، اگر واقعاً كسي نيازمند باشد، او را تأمين مي كنند و تحت پوشش قرار مي دهند، ولي متأسفانه بسياري از اين افرادحرفه اي هستند و مردم هم حوصله ندارند تحقيق كنند كه گداي مورد نظر واقعاً گداست و يا حرفه اي است. ولي اگر مردم به آنها بي اعتنا بشوند و بگويند به كميتة امداد برو و به آنها كمك نكنند، يا مثلاً مي گويد در راه مانده ام، او را ببرد و بليط برايش تهيه كند و سوار اتوبوس نمايد، ديگر در راه ماندن، وسيله اي براي گدايي نخواهد.

برادري مي گفت : خانمي آمده بود درمانگاه و مي گفت : مي خواهم بروم دكتر، پول ندارم، شماره بگيرم، بيمه هم نيستم، من رفتم برايش ويزيت پزشك بگيرم. ويزيتور گفت : اين خانم الآن شماره خودش را پس داد. معلوم شد قبل از من كس ديگري برايش شماره گرفته بود و او پس داده بود و مجدد مي خواست پول بگيرد، يا شماره بگيرد و مجدد پس بدهد و پولش را بگيرد. بله







واقعاً برخي گدايي را وسيلة ثروت اندوزي قرار داده اند. و گدايي برايشان پست نيست، عادت كرده اند. مردم نبايد به اينها كمك كنند و يا مثل آن برادر كه مي رود و شماره مي گيرد، اقدام كنند. مواردي نيز وجود دارد كه مراجعه كنند و اظهار ميدارند در راه مانده اند و پولشان را زده اند و مثلاً براي رفتن به زابل 5000 تومان كرايه اتوبوس لازم دارند. برخي افراد دلسوز نيز بلافاصله پول مي دهند، ولي اگر بگوييم بيا برويم برايت بليط بگيرم، پيش مي كشند. يا ممكن است حتي بعد بليط را پس بدهند. اگر افرادي وقت صرف كنند و اين افراد را از عمل خودشان باز دارند، كم كم اين عمل از رواج خواهد افتاد.

بنابراين گدا صفتي و وجود گدا در خيابانها و كوچه ها منشأ اقتصادي و اجتماعي دارد : فقر و ناداري و تضاد طبقاتي و گدا صفتي برخي افراد و دلسوزي مردم. اميد است روزي شاهد جمع آوري اين افراد، توسط سازمانهاي مسؤول باشيم، كه البته وظيفه دارند، ولي گاهي اغماض مي كنند و اقدام به جمع آوري نمي كنند و گاهي نيز متوجه و خبردار نمي شوند،كه مردم بايد همكاري كنند و اين افراد گدا صفت را به عوامل و نيروهاي مربوطه (عوامل انتظامي) تحويل دهند.

به اميد برچيده شدن پديده گدايي، از صفحه و صحنة جامعة عزيزمان، انشاءا...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.